Saturday, November 30, 2013

AKU,SAYA,KITE...

Salam sejahtera...

''Esok cuti! Yesss...esok saya nak jalan2 ke Low Yat . Saya nak beli set PC baru utk ofis baru saya... .''

''Lepas tu aku nak jalan2 beli barang2 keperluan utk butik. Nak beli cash register la...hanger la...hook la...itu la ini la. Macam2 lagi... Rasanya mungkin sepanjang hari aku akan BZ. Haish~''

''Teringat plak nak kena set up tempat utk vendor butik kite esok. Alamak hai...sempat ke kite nak buat semua esok??? Kena kerja non stop la kite esok. Adeh...sakit pinggang kite...''(tetibaa...) hahaha....

Hahaha...ade perasan ape2 tak kat tiga potongan ayat aku kat atas tu? Yes...betul. Kata ganti diri yg biasa digunakan oleh individu utk membahasakan diri mereka. Macam aku...aku lebih senang dengan 'AKU'. Sebabnya aku dah biasa sejak dari kecik lagi. Maklumlah..keturunan jawa. Penggunaan 'AKU' memang nmpak kasar. Tapi bagi orang jawa ianya dah jd kebiasaan... Kalau dengan member rapat memenag 'aku kau' je...heh heh heh...

Aku cuma guna 'SAYA' kalau dengan org lebih tua, pompuan (aweks2..) atau yg baru kenal. Kalau dia mulakan dengan 'AKU', maka seterusnye aku akan guna 'AKU' gak la. Kan lebih rapat gitu...hahaha...

Macam kata ganti diri 'KITE' tu aku biasa dengar kalau ade group2 budak pompuan yg bersembang antara diorang. Contoh yg aku selalu dengar ialah adik pompuan aku. Memang 'KITE' itu 'KITE' ini je la..haha...

Kata ganti diri lain yg available ialah penggunaan nama sendiri...yg biasanya aku lihat bila pompuan berkomunikasi. Kan? Aku nak try guna...tapi aku rasa janggal...huhuhu~

Apa pendapat korang?

Sekian, wassalam~




22 comments:

  1. kalau aefa, bila berkomunikasi dlm BM, guna nama..
    kalau berkomunikasi dalam bhsa sarawak, guna "kamek" a.k.a saya. :D
    "aku" dgn geng2 gile sket.
    tak pernah guna "kita" haha...

    ReplyDelete
    Replies
    1. @Aefa Aerisya . haha...sye cuma tau 'aku' & 'saya' je. Tak penah guna lain. Segan..akakaka...tapi dgn famili kdg2 bahasakan diri dengan'abang'. =___=''

      Delete
    2. ape pulak segan haha.. abg? sorg je ke lelaki? ke anak sulung :D

      Delete
    3. Tak penah guna nama utk bhsakn diri..."abang' sbb satu famli pnggil. Jiran dan kwn2 tdekat pn pggil abg. Kedua dri 9 yo...hehe

      Delete
    4. jarang lelaki guna nama bahasakan diri.. ohh.. ramai la adik2 ni.. bestnye byk teman gaduh hihi

      Delete
    5. hahaaa..bukan setakat gaduh je..kitorang siap wrestling lagi..hahahaha

      Delete
    6. haha.. best ape. meraih je rumah kan.. :D

      Delete
    7. meriah tak kena masa...mmg mintak tapak kaki la tu..hahaha... :D

      Delete
  2. Amboiiii aefa....leh lak crik tmn gaduh...bgs2
    Rizal: beshnyew shopping...

    ReplyDelete
    Replies
    1. aefa mmg suka carik gaduh tu kot..hehehe...

      hari ni shoping skit je..tpi penat gile...

      Delete
    2. haha.. sbb aefa membesar sorg2.. gap umur gn kakak n abg tu jauh.. bosan :D

      Delete
    3. owh~ ok2...so berblogging la selalu..tak la bosan. ramai kwn ada.. :)

      Delete
  3. mostly aku pun guna kata ganti diri macam ko gak...bak kata orang, mengikut kesesuaian.,.hahaha

    Regards,
    -Strider-

    ReplyDelete
    Replies
    1. biase nye lelaki lebih selesa guna 'aku'...nmpk skit kelelakian dia haa...haha...

      Delete
  4. cam akak lebih prefer guna 'saya' tapi kadang2 orang salah faham dan consider kiter cam kuang ajo hahaha. So, depends la nak guna apa di mana pada siapa (^_^)

    ReplyDelete
    Replies
    1. takkan guna 'saya' pn bole jadi kuang hajo? padahal 'saya' tu la yg pling molek dan sopan tau kenit...
      hmm... =__=''

      Delete
  5. Sya selesa guna aku kat blog..tapi tuk reply komen atu komen lebih suka sya..lebih sopan sbb ada je yg berumur dr kita kan..hehe..tapi kekdg bahasakn dri sayang..hahaha..^_~

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahhaa.. tak gelak guling2 baca komen budak ni

      Delete
    2. utk entri lebih selesa guna 'aku'. kalau reply guna 'saye'.
      yes...sama. tapi 'sayang'....hmmm...hehehe

      Delete
    3. haha..hobi Aefa is guling2 ek...? hehehe...jgn mara...tido...~

      Delete
  6. selalu guna 'aku' dlm blog tp kalau komen @ bls komen guna 'saya'.. walaupun sebenarnya tak biasa kalau bercakap guna 'saya'. oleh kerana tuan blog ni guna 'aku' jgk, maka aku pun nk guna 'aku' la jgk.. hehehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...tak apa...nak guna kata ganti diri yg mne2 pn xpe...tak kesah pun.. :)

      Delete