Wednesday, November 13, 2013

BERLEMBUT PUN BOLEH BUAT ORANG IKUT ARAHAN.

Bukan aku nak bangga atau riak. Tapi ape yg aku dah belajar sepanjang 6 tahun aku keje kat pasaraya ni. Dah mcm2 kerenah manusia aku jumpa. Mase aku mula2 dinaikkan pangkat, aku dah mula rasa bangga gilee... "pasni boleh la aku marah2 orang". Yess...ni yg aku fikir dulu..hehe. jahat...jahat....
Tapi...disebabkan aku ni kecik kurus keding...aku nak marah staf yg badan besau tak brani. Skali kene karate rusuk...berderai...huhuhu... jadi aku guna cara lain. 
Ilustrasi cume hiasan semata...
Aku mendekatkan diri dengan staf. Aku letak pangkat aku same level ngan diorang...dan memang ade yg bersuara. "Jangan baik sangat dengan staf...nanti diorg pijak kepala..." Ye memang betul. Tapi aku tak kisah. Aku cuba...dan cuba...dan cuba...ku cuba dan terus mencuba...haha...terlayan lagu plak dah. Sikit2 aku saiko diorang. Care aku? Bila staf ade masalah, aku akan tanye. Cuba bantu ape yg mampu. Kiranya aku mendekati diorang ni. Heart to heart la kononnye. Lama kelamaan, diorg akan rase segan. Mungkin sebab rase terhutang budi atau ape2 je...diorang bertindak atas arahan. Lagipun, diorang dah besar...layan la macam orang dah besar...Alhamdulillah.. . Skang senang keje aku. Cakap ape yg perlu. Selebihnye diorang akan pikir dan buat. Sonang koje kan...?
Ilustrasi cume hiasan semata
Sekarang, aku dah tak perlu nak tinggikan suara utk bagi arahan. Tak payah nak naik hangin atas perkara2 kecik. So far, kebanyakan staf dengar cakap aku. Tak payah ulang banyak kali. Baik yg local atau foreigner. Heh heh...perasaan bangga tu mesti ade...kannn??? hahahaha.... Tapi ape kan daya...jodoh tak lama dengan pasaraya. Aku kene gak tinggalkannye...bila peluang dah ade depan mata...kena la sambar. Jadi tu lah. Takyah la nak pekik telolong nak maki hamun orang. Sedangkan sendiri pun blm tentu betul. Jangan belagak dengan pangkat yg korang ade. Yang buat keje lebih orang bawahan korang. Jaga la hati diorg. Diorang pun manusia gak kan...??

Sekian, wassalam...
Ehh....???