Wednesday, October 30, 2013

SI TUKANG MASAK BUTA

Aku rase aku yang paling lambat update pasal hal ni. Tapi takpe lah...memandangkan aku je yang baru tengok...aku cerita ape yang aku rase. Korang minat tengok Master Chef tak? Mesti ramai yang suke kan? Dah banyak versi. US, Australia, Indonesia, Malaysia dan banyak lagi. Tapi yang aku tengok skang Master Chef USA musim 3. Haa....ye..tau..last year punye citer...sebab aku takde astro. Jadi tak tengok...huhuhu...

Kenal tak sape ni? Haa...nak dijadikan cerite...aku tergerak nak tengok musim 3 ni sebab aku nak follow sorang peserta ni...nama dia Christine Ha. Korang kenal kan? Yes...peserta yang buta, yang bergelar Master Chef Musim 3 2012! Hebatkan? Aku dapat tau mase aku tengok musim 4 (episod brape tak ingat), bila dia dijemput jadi tetamu episod tu. Bile chef Ramsay ckp pemenang musim lepas...aku tekejut gak. So...dengan segera aku google. Cari video kat youtube. Aku nak tau macam mana dia masak sampai boleh kalahkan peserta lain yang celik.
Setakat episod yang aku dah tengok...Christine Ha memang gigih! Dia gunakan pengalaman 10 tahun untuk masak dlm 'gelap' dan dapat persembahkan hidangan yang hebat untuk juri. Dia tak nampak tapi presentation dia memang best. Aku pun kagom. Macam mana dia buat tu korang kena tengok lah...(kalau yg belum tengok). 
Dia jadikan kelemahan dia sebagai kuasa dia untuk beat peserta lain dan dia dah buktikannye dalam episod yang paling aku suka...episod 6. Dia kena masak ketam hidup...Heh...tekedu Ryan bila plan dia nak kenakan Christine gagal...hahahaha...amik kau!....
Christine Ha jadi inspirasi ramai bila dia dengan gigih berusaha utk masak sedap2 walaupun dengan kekurangannye tu...dan akhirnye jadi JUARA! Dan sekarang...dia dah ada buku resepinya sendiri...''Christine Ha, Recipes from My Home Kitchen''. So, pengajaran bagi yang sempurna ni...(termasuk aku) supaya tak meletakkan kekurangan pada diri sebagai tembok penghalang untuk berjaya...dan yang pasti bagi aku...sepanjang episod yg aku dah tengok...aku terharu. Uhuk uhuk...*touching*...hehehe... Ape..?? Lelaki pun ade perasaan taw...hahahaha...~

p/s: aku pun suka masak...cuma malas. Bwahahahaha...

2 comments:

  1. walaupun dia buta tapi dia ada kelebihan yg lain...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes...tu sebab dia boleh jadi juara. seronok tengok dia memasak. Jom2 sambung tengok. Hehehe...

      Delete