Saturday, October 19, 2013

Awal dan akhir?

Tiap awal bulan semua tunggu. Tunggu gaji masuk. Kann..?? Lain la kalo duit dia dah sampai tahap infiniti...tak perlu risau gaji bulanan. Tapi bagi orang kebanyakan cam aku ni...memang tak bole tak pikir pasal gaji. Maunye tak. Nak bayar itu ini. Sumenye ade due date.
Tiap kali gaji...objek pertama yang aku cari ialah kad atm! Hahaa...time tu dah pikir nak bayar itu ini. Beli itu ini. Cek2...yess..gaji dah masuk! Pecahkan ikut jumlah yg perlu aku bayar dulu.
Lepas dah siap tolak campur bahagi...wah..ade lagi baki. *pling* dah nampak dah barang ape aku nk beli. Dan tetiba...masuk sms, "abg...pinjam skit. Nak beli xxxx la.." . Aik...cam tau2 je aku dah gaji. Yg tu takpe lagi. Bila dpt yg camni..."Bro, bile bole byr? Aku nak guna la..." ding dong...aiseh...*tepuk dahi*. Baru teringat. 
 Penyudahnye...ape pun tak beli. Duit gaji cukup2 untuk clearkan bil...bayar hutang. Mcm gali lubang tutup lubang. Nak enjoy2...?? hm...lain kali lah...tapi bila?

Pesanan yg selalu aku dapat pasal gaji:
1- kalo ade duit tu...JANGAN MEMBAZIR
2- ade duit lebih tu...MENABUNG la...
3- kalo berbelanja tu...berJIMAT CERMAT la skit...

Ade lagi???