Monday, May 05, 2014

NIKMAT HIDUP DI KAMPUNG

Salam sejahtera...

Tahukah anda ape itu KERDAS? Yang aku tau ia cuma sejenis ulam yg seangkatan dengan jering & petai. Kenape? Sebab ianya berbau...bauu...sangat. heh. Kalau yg tak biasa makan mesti akan reject bulat2. Bagi aku yg dah lama kenal...ianya adalah penambah selera makan. Hehehe... 

Kerdas ni sama je macam jering. Cuma kecik2. Tapi rase dan bau setanding 'jering akar'. Kerdas ni bermusim. Memang susah jugak la nak cari kan. Tapi bila sampai musim dia...hm! Aku bedal mcm makan nasik. Setiap suap sebijik. Hohoho...tambah selera bila pekena dengan masak lemak cili api. Tapi yg dalam gambar ni dipanggil 'sambal tahun'. Aku pn tak tau kenapa. Nenek aku ckp sambal ni boleh bertahan lama. Dengan syarat perangat selalu. Takde isi spesel pn. Just lengkuas dan cili api je. Sedikit bahan lain mcm kerang or ikan bilis. Pedas memang pedas...tapi tetap nak makan. Heheh....
Dah terliur pulak. Nak makan dulu lah... sambal tahun+kerdas=NIKMAT! Hehehe...

 

  P/s: ini bukan makanan kesihatan. Sila hindari diri anda. Hahaha...