Tuesday, July 19, 2011

Tatkala Lebaran...

Setiap tahun, bile masuk bulan puasa je mesti berebut nak mintak cuti raye. Setahun sekali balik beraye dengan keluarga tersayang...sape taknak kan? Aku tiap-tiap tahun kalau boleh nak balik sebelum raye. Dapat la bakar lemang same2...rebus ketupat same2...masak rendang same2...kacau dodol same2...main bunga ape same2..last minit shopping same2...dan juga sembahyang raye same2...tapi ape kan daya aku cume 'kuli' je. Orang lain pun nak jugak ape yang aku nak tiap tahun. Tapi, kenapa orang yang dah bersuami atau dah beristeri selalu diberi keutamaan? Selalu bagi alasan ''eh,aku tahun ni nak balik kampung bini aku...'', ''tak boleh la...aku dah ade anak bini,nak kene balik umah mak mentua aku tahun ni...'', ''ish..bini aku dah lama tak balik kampung dia...''.... So? Yang bujang ni takde keluarga dah ke sampai nak kena mengalah?.......ceh!